Pages

Wednesday, March 9, 2011

Who Am I??


tercari-cari 
aku mencari-cari
identiti diri yang tidak pasti
adakah aku ini pemuja duniawi
yang mencari kebebasan konon abadi
atau sebenarnya hanyalah terlena dibuai mimpi
tanpa sedari diri telah dihanyut arus hawa nafsi

aku mencari-cari
siapakah diri ini
benarkah diri ini pemburu ukhrawi
yang garang di mata duniawi
dalam menegakkan agama ilahi
Allah tuhan kami!
Rasullullah pembimbing kami!
Al Quran pedoman hidup kami!
benarkah itu adalah diri ini?

siangnya mengejar dunia
tapi malamnya bukan untuk kekasihnya
sedangkan mulut mengaku cinta padaNya
rezekiNya dihabiskan sekelip mata
tapi amal ibadah tidak pernah bertambah
sedangkan lidah mengaku bersyukur atas nikmatNya
nikmat yang ada tidak pernah dikira
tapi derita selalu di kata-kata
sedangkan mengaku Dia kasihkan hambaNya..

benarkah aku ini seorang pejuang 
yang hidup hanyalah demi Tuhannya
yang mati demi agamanya
yang beribadah demi redhaNya
yang langkahnya hanyalah demi rahmatNya

benarkah aku seorang umat yang setia
yang sentiasa menunggu detik indah pertemuan dengan nabinya
yang rela berkorban demi perjuangan kekasih hatinya
yang tidak jemu mengamal sunnahnya

siapakah diriku ini..
apakah tujuan aku di sini..
tunjukkanlah jalanku ya robbil izzati
dan pimpinlah aku dari sesatnya ranjau berduri
bukakan untukku pintu jannahtul firdausi
agar bertemu dalam pertemuan yang dinanti.. 

No comments:

Post a Comment